DYSLEXIE, DYSCALCULIE, ADD, ADHD PRAKTIJK ZEIST-DRIEBERGEN
  • Lindgren Counseling
  • Autisme
  • Beelddenken
  • Johansen
  • Dyslexie-dyscalculie-ADD/ADHD
  • Counseling
  • Info / contact
  • Onderzoek
  • Kenmerken van dyslexie
  • Niet-klikbare pagina

dyslexie-dyscalculie-AD(H)D

Dyslexie-dyscalculie-ADD/ADHD


Dyslexie
Foto
Verwarring door het beelddenken
Verwarring ontstaat als de hersenen iets onbekends of onverwachts waarnemen. Voor iemand met dyslexie kan dat een woord zijn of zelfs een letter die achterstevoren beleefd wordt.

In het vak hiernaast staat een voorbeeld van op hoeveel verschillende manieren  een beelddenker een woord kan ervaren. Bij een beelddenker gebeurt dit als vanzelf, omdat er geen bekende aanknopingspunten bij het symbool zijn.
Kijk maar zelf, moeten de letters een p, een b, een q of een d zijn?

Foto
Verwarring voorkomen
De verwarring is niet alleen lastig bij het lezen, maar maakt het opnemen van stof onmogelijk. De Davis® counseling is voor een groot deel gericht op het correct neerzetten van symbolen en het voorkomen van verwarring door woorden waarvoor geen directe beeldassociatie is.
Als de verwarring verdwenen is, ontstaat er rust tijdens het leesproces; het lezen gaat vloeiender, waardoor de informatie die gelezen wordt ook als zodanig verwerkt kan worden.

Dyscalculie
Verwarring ontstaat als de hersenen iets onbekends of onverwachts waarnemen. Voor iemand met dyscalculie kan dat een som, een rekensymbool of zelfs een cijfer zijn.

Verwarring voorkomen
De verwarring is niet alleen lastig bij het rekenen, maar maakt het opnemen van stof heel moeilijk. De training is voor een groot deel gericht op het correct neerzetten van de getallen, het verbinden van de juiste waarde aan symbolen en getallen.
Hierdoor zal de verwarring verdwijnen.

Visueel leren rekenen
Nadat de verwarring onder controle is gebracht, volgt de manier van rekenen.
De manier van rekenen zoals op school wordt aangeboden  2 X 2  levert voor mensen met dyscalculie problemen op.
Het aanbieden van rekenen op een visuele manier  ::  lost de meeste rekenproblemen op.
Beelddenkers hebben veel baat bij de visuele ‘som’.
ADD/ADHD
Anderen zien
De omgeving ziet onder andere de volgende aspecten bij kinderen en volwassenen met AD(H)D: aandacht- of concentratieproblemen, impulsiviteit, hyperactiviteit.

De AD(H)D-er ervaart
Aan de binnenkant speelt verwarring een grote rol.
Vaak is een AD(H)D-ers heel gevoelig en pikt heel veel signalen uit zijn omgeving op. Deze signalen komen veelal visueel binnen. De filter die er voor zorgt dat bepaalde prikkels genegeerd worden ontbreekt. Het lijkt een beetje alsof je, de tv, de radio, het gesprek de gebeurtenis op straat en het spel wat gespeeld wordt moet volgen èn hier nog op moet reageren, met als gevolg verwarring. Doordat er vaak verwarring optreedt mist deze persoon veel dingen.

Behandeling
Bestaat in eerste instantie uit het beperken van de verwarring. Vervolgens werken we aan de dingen die voor de AD(H)D-er zelf problemen opleveren.

Foto

Beroepsmatige dienstverlening aangeduid als Davis®, Davis Dyslexia Correction®, Davis Symbol Mastery®, en Davis Orientation Counseling® mag uitsluitend verleend   worden door mensen die opgeleid en gecertificeerd zijn door de Davis Dyslexia Association International.

  • Lindgren Counseling
  • Autisme
  • Beelddenken
  • Johansen
  • Dyslexie-dyscalculie-ADD/ADHD
  • Counseling
  • Info / contact
  • Onderzoek
  • Kenmerken van dyslexie
  • Niet-klikbare pagina