DYSLEXIE, DYSCALCULIE, ADD, ADHD PRAKTIJK ZEIST-DRIEBERGEN
  • Lindgren Counseling
  • Autisme
  • Beelddenken
  • Johansen
  • Dyslexie-dyscalculie-ADD/ADHD
  • Counseling
  • Info / contact
  • Onderzoek
  • Kenmerken van dyslexie
  • Niet-klikbare pagina

kenmerken van dyslexie

Kenmerken van beelddenken Deze lijst is afgeleid van de “37 Common Characteristics of Dyslexia” van Ron Davis (www.dyslexia.com).


Algemeen
  • Lijkt schrander, zeer intelligent en helder, maar is niet in staat om op basisniveau te lezen, te schrijven of te spellen.
  • Wordt bestempeld als lui, dom, onverschillig, onvolwassen, of als iemand die 'niet zijn best doet' of 'gedragsproblemen' heeft.
  • Is niet 'ver genoeg achter' of 'zwak genoeg' voor gerichte hulp.
  • Heeft een hoog IQ, maar schooltests zijn mager; komt mondeling beter uit de verf dan schriftelijk.
  • Voelt zich dom; heeft weinig zelfrespect; verbergt of camoufleert zwakke kanten met ingenieuze, compenserende strategieën; is snel gefrustreerd en emotioneel over school, lezen en tests.
  • Heeft aanleg voor kunst, drama, muziek, sport, werktuigkunde, verhalen vertellen, verkopen, zaken doen, ontwerpen, bouw of techniek.
  • Lijkt vaak weg te dromen, verdwaalt gemakkelijk en verliest de tijd uit het oog.
  • Heeft moeite aandacht te richten; is zeer actief of juist een dagdromer.
  • Leert het best door concrete ervaring, demonstraties, uitproberen, observatie en visuele hulpmiddelen.
  • Heeft voor complexe situaties en problemen vaak snelle en efficiënte oplossingen.

Zien, lezen en spellen
  • Klaagt over duizeligheid, hoofdpijn, of maagpijn tijdens het lezen.
  • Raakt verward door letters, getallen, woorden, volgordes of verbale uitleg.
  • Lezen en schrijven worden gekenmerkt door herhalingen of toevoegingen, verplaatsingen, weglatingen, vervangingen en omkeringen van letters, getallen en/of woorden.
  • Klaagt over het gevoel niet-bestaande bewegingen te zien tijdens het lezen, schrijven of overschrijven.
  • Lijkt problemen met gezichtsvermogen te hebben, hoewel oogonderzoek geen afwijking aan het licht brengt.
  • Ziet en observeert scherp, of heeft moeite met perspectief en perifeer kijken.
  • Leest en herleest zonder dat het gelezene goed begrepen wordt.
  • Spelt fonetisch en inconsequent.

Horen en spreken
  • Hoort geluiden harder dan ze zijn; hoort dingen die niet gezegd zijn of niet door anderen gehoord worden en wordt gemakkelijk afgeleid door geluiden.
  • Heeft moeite gedachten in woorden om te zetten; spreekt stokkend, maakt zinnen niet af; stottert onder spanning; spreekt lange woorden verkeerd uit, of verplaatst zinsdelen, woorden en lettergrepen tijdens het spreken.

Schrijven en motorische vaardigheden
  • Heeft moeite met schrijven en overschrijven; heeft ongebruikelijke pengreep; handschrift wisselt of is onleesbaar.
  • Onhandig, ongecoördineerd, slecht in bal- en teamsporten; heeft moeite met fijne of algeheel lichamelijke motoriek; is snel bewegingsziek.
  • Verwart vaak links-rechts en boven-onder.
  • Kan juist heel handig zijn met techniek, het maken of repareren van dingen.

Wiskunde en tijdsgevoel
  • Kan niet goed klokkijken; heeft problemen met tijdsindeling, met dingen te leren of te doen die een bepaalde volgorde vereisen, en met op tijd zijn.
  • Telt op de vingers of gebruikt andere trucjes om berekeningen uit te voeren; kent antwoorden, maar kan die niet verwoorden of op papier zetten.
  • Kan tellen, maar kan niet goed objecten tellen en met geld rekenen.
  • Kan rekenen, maar heeft moeite met redactiesommen oplossen; heeft moeite met algebra, hogere wiskunde.

Geheugen en kennis
  • Heeft een uitstekend langetermijngeheugen als het gaat om ervaringen, locaties en gezichten.
  • Kan volgordes moeilijk onthouden en heeft moeite met feiten die hij of zijn niet zelf ervaren heeft.
  • Denkt voornamelijk met beelden en gevoel, niet met geluiden of woorden.

Gedrag, gezondheid, ontwikkeling en persoonlijkheid
  • Buitengewoon wanordelijk of dwangmatig ordelijk.
  • Kan de clown van de groep zijn, een lastig geval, of een zeer stil persoon.
  • Is met betrekking tot bepaalde vaardigheden (praten, kruipen, lopen, veters strikken) zeer vroeg of zeer laat.
  • Vatbaar voor oorinfecties; gevoelig voor bepaalde soorten voeding en (chemische) toevoegingen.
  • Voelt zich op school en op werkdagen vaak misselijk zonder aantoonbare redenen.
  • Slaapt heel vast of heel licht; blijft lang bedplassen.
  • Heeft ongebruikelijk lage of hoge pijngrens.
  • Sterk gevoel voor rechtvaardigheid; emotioneel gevoelig; streeft naar perfectie.
  • De symptomen en fouten nemen sterk toe in een toestand van verwarring, onder tijdsdruk, onder emotionele spanning of bij een slechte gezondheid.

Foto

Beroepsmatige dienstverlening aangeduid als Davis®, Davis Dyslexia Correction®, Davis Symbol Mastery®, en Davis Orientation Counseling® mag uitsluitend verleend   worden door mensen die opgeleid en gecertificeerd zijn door de Davis Dyslexia Association International.

  • Lindgren Counseling
  • Autisme
  • Beelddenken
  • Johansen
  • Dyslexie-dyscalculie-ADD/ADHD
  • Counseling
  • Info / contact
  • Onderzoek
  • Kenmerken van dyslexie
  • Niet-klikbare pagina