Beelddenkonderzoek
Om te vast te stellen of een kind een beelddenker is, kan een beelddenkonderzoek gedaan worden, dit is niet nodig om met een Davis® counseling te starten. Er kan voor gekozen worden wanneer er twijfel bestaat over de oorzaak van de problemen op school.
Het beelddenkonderzoek is een individueel onderwijskundig onderzoek dat de volgende onderdelen bestaat;
Het wereldspelonderzoek
Het wereldspel is het enige projectieve onderzoeksmiddel waarmee vast gesteld kan worden of een kind in beelden denkt. Het wereldspel is voor een kind speelgoed. Zo ziet het eruit en zo wordt het ook ervaren. Het bestaat uit verschillende onderdelen; onder andere dieren, voertuigen, bouwmaterialen, mensen. Bij het bouwen van het dorp laten kinderen zien hoe ze hun wereld verkennen, organiseren, integreren en tot uitdrukking brengen. Uit de manier van bouwen, van vormgeven, kan worden afgeleid of er sprake is van beelddenken. Ook geeft het informatie over de cognitieve ontwikkeling van het kind.
Het pedagogisch onderzoek
Met verschillende materialen wordt al spelenderwijs gekeken naar de manier waarop een kind een taak aanpakt. Welke strategie gebruikt het kind? We kijken hoe flexibel een kind is in zijn strategie-gebruik.
Tot slot krijgen we inzicht in de leerbaarheid en/of onderwijsbaarheid van een kind.
Het didactisch onderzoek
Tot slot wordt gekeken naar de schoolse vaardigheden van het kind.
Bij kinderen van groep 4 tot en met 6 worden de vaardigheden op de volgende gebied in kaart gebracht.
• Technisch lezen (woorden en zinnen)
• Begrijpend lezen.
• Spelling
• Rekenen
Voor kinderen die in groep 2 of 3 zitten, worden aangepaste materialen gebruikt.
Op de website www.bureaubeelddenken.nl is meer informatie over te vinden.
Het Ojemann wereldspel beelddenkonderzoek bestaat uit een intakegesprek, twee onderzoeksmomenten en een eindgesprek. De kosten hiervoor zijn €300,-.